Certyfikaty kosmetyczne i nie tylko.

Świadomy konsument, wie co kupować zgodnie z wybraną filozofią. Jeśli naszą filozofią ma być przestawienie się na kosmetyki naturalne aby pomóc i sobie i środowisku, musimy wiedzieć czym takie produkty się charakteryzują i jak je znaleźć.

Czytanie składów jest bardzo trudne. Przeciętny zakupowicz czyta więc opis stworzony przez producenta. Jeśli mamy jakiekolwiek pojęcie na temat chwytów marketingowych i specjalistycznego żargonu, wiemy, że nie należy wierzyć w te obiecanki cacanki, a szczególnie w takie, których nie rozumiemy. Z pomocą idą nam instytucje certyfikujące. Ponieważ np. UE nie reguluje rynku kosmetyków naturalnych ludzie w różnych krajach stworzyli organizacje, których zadaniem jest informowanie, tworzenie wyśrubowanych standardów i przyznawanie certyfikatów dla firm, gospodarstw rolnych itp. chcących dbać o środowisko i oferować klientom produkty bezpieczne, zdrowe, ekologiczne i etyczne.

Dziś przedstawię wam kilka certyfikatów najlepiej znanych i na których można polegać.

Każda instytucja samodzielnie decyduje o stopniu destrukcyjności oraz o wytycznych, ale większość cech jest wspólna.

Produkt oznaczony certyfikatem musi spełniać następujące wymogi:

– przy produkcji wykorzystywane są zasoby odnawialne,

– produkcja jest przyjazna środowisku,

– produkt nie może zawierać: GMO, parabenów (działanie alergizujące), fenoksyetanolu (konserwant wywołujący świąd, stany zapalne), nanocząsteczek (są maleńkie, mogą przedostawać się przez skórę i do dróg oddechowych czego skutki są potencjalnie groźne), silikonu, PEG-ów (rakotwórcze substancje myjące), syntetycznych zapachów, składników pochodzenia zwierzęcego (poza naturalnie wytwarzanymi przez zwierzęta np. mleko i miód), syntetycznych barwników, parafiny i pochodnych ropy naftowej (popularne parrafinum liquidum czy oleje mineralne) oraz składników pochodzących z martwych zwierząt,

– opakowanie musi być biodegradowalne i nadające się do recyklingu,

– wg. Ecocert kosmetyk, aby mógł się nazywać organicznym (bio) musi mieć 95% składników pochodzenia roślinnego, a naturalnym (eco) – 50%

Image

– testowanie na zwierzętach jest zabronione.

Certyfikaty:

BDIH

Image

Jest to niemiecka organizacja non-profit zrzeszająca przedsiębiorców i handlowców z branż farmaceutycznych, kosmetycznych czy żywnościowych.

http://www.kontrollierte-naturkosmetik.de/e/index_e.htm

ECOCERT

Image

Ecocert, instytucja przyznająca najbardziej znany certyfikat, powstała w 1991 roku we Francji za sprawą agronomów, którym zależało na rolnictwie przyjaznemu środowisku. Ecocert przyznaje certyfikaty firmom wytwarzającym organiczne składniki kosmetyków, a także żywność.

http://www.ecocert.com/en/natural-and-organic-cosmetics

NATRUE

Image

Międzynarodowa organizacja, którą można umieścić na drugim miejscu po Ecocert. Certyfikat ten jest coraz popularniejszy, gdyż jak twierdzą niektórzy, jego wytyczne są bardziej restrykcyjne niż Ecocert. Na logo mogą znajdować się gwiazdki – od jednej do trzech. Trzy to oczywiście najlepsza opcja, gdyż taki produkt można nazwać organicznym. Jedna gwiazdka to kosmetyk naturalny.

http://www.natrue.org/

Swoją instytucję mają też Włosi. Jest to ICEA – Instituto Certificazione Ettica e Ambientale

Image

http://www.icea.info/en/

Jeszcze jedną instytucją z Francji jest COSMEBIO powstała w 2002 roku i zrzeszająca 400 producentów i 500 marek z całego świata.

Image

http://www.cosmebio.org/en/

Na opakowaniach możemy jednak znaleźć jeszcze cztery popularne i ciekawe oznaczenia.

VEGAN

Logo kosmetyków wegańskich występuje w różnych formach, ale idea jest taka sama. Kosmetykie wegańskie nie zawierają żadnych składników odzwierzęcych czyli także mleka czy miodu.

Image

SOIL ASSOCIATION

Brytyjska organizacja charytatywna działająca na rzecz zdrowego, humanitarnego i zrównoważonego jedzenia, rolnictwa i ziemi. Najważniejsze aspekty to:

– produkcja,

– opakowania,

– dobrostan zwierząt,

– zakaz stosowania zbędnych i szkodliwych dodatków spożywczych.

Certyfikat SA posiada ponad 4,500 farm i firm na całym świecie.

Image

http://www.soilassociation.org/

FSC – Forest Stewardship Council

Jest to oznaczenie dotyczące opakowania. Ta światowa organizacja zajmuje się zarządzaniem lasami w celu zapewnienie bioróżnorodności, produktywności i ekologii. Nie tylko zajmuje się lasami jako osobnymi organizmami, ale pomaga też lokalnym społecznościom.

Image

https://ic.fsc.org/index.htm

KRÓLICZEK

Króliczek też występuje w wielu postaciach, ale oznacza jedno. Produkt nie był testowany na zwierzętach. Wiele zwykłych kosmetyków posiada to logo, ale należy pamiętać o najważniejszym. Jedynie w przypadku kosmetyków opatrzonych powyżej opisanymi certyfikatami możemy mieć pewność, że króliczek oznacza, że nie tylko kosmetyk, ale i jego poszczególne składniki nie były testowane na zwierzętach. Jeśli chodzi o konwencjonalne produkty, takiej pewności nie ma. Składniki mogły być testowane.

Image

Mam nadzieję, że ta garść informacji przyda wam się w waszej podróży przez świat naturalny i organiczny. Jeśli chcecie zdobyć więcej informacji polecam poczytanie stron poszczególnych instytucji. Linki załączyłam.

Podsumowując, celem certyfikatów jest ułatwienie życia nam konsumentom. Nie musimy wczytywać się w składy, bo mamy pewność, że oznaczonym produktom można zaufać.

Pozdrawiam i do napisania!

Advertisements

About Ola D.

I'm into being ecofriendly and everything bio and organic. Not obsessed yet, trying to be reasonable.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Archiwum

%d bloggers like this: